پست الکترونیکی

بسیاری از مراکز برای تحویل مدارک از پست الکترونیکی استفاده می کنند . پست الکترونیکی ، از یک نرم افزار برای تبادل پیام ها و یک صندوق پستی مرکزی که بهره گیر جواز دسترسی به آن را از طریق ثبت نام به دست آورده تشکیل شده است . با استفاده از بسته های نرم افزاری پست الکترونیکی مانند  MSM ، MS Exchange ، Lotus Notes ، یا دیگر نرم افزار های ارتباطی ، می توان پیام های کوتاه را تایپ و ارسال کرد . مدارکی که ساختارهای پیچیده تری دارند ، به عنوان پیوست یک نامه الکترونیکی ارسال می گردند . امکان ارسال صفحه گسترده ها ، پایگاه های اطلاعاتی و اسناد پردازش شده به صورت پیوست نامه وجود دارد . یعنی، گیرنده پس از دریافت نامه الکترونیکی ، بسته های نرم افزاری را نیز دریافت می کند . بسیاری از سازمان ها ، با استفاده از پست الکترونیکی داخلی خود ، مستقیماً به دیگر سازمان ها نامه ارسال کرده و یا از آنها نامه دریافت می کنند . می توان یک پست الکترونیک داخلی ایجاد کرد که به سیستم پست الکترونیک مرکزی شرکت ارتباط مستقیم دارد .

 

ادامه نوشته

اشاعه اطلاعات

 توزیع به هنگام اطلاعات مرتبط و با کیفیت در یک سازمان ، در جهت برآوردن نیازهای جامعه استفاده کننده آن را اشاعه اطلاعات می گویند. در داخل یک سازمان ، گاهی فعالیت های اشاعه ای برای رفع نیاز های گروهی خاص طراحی می شود و برای انجام آن ، از روش های بسیار مناسبی نیز بهره می گیرد .

در حال حاضر و در قرن بیست و یک ، موفقیت هر سازمان ، بیش از پیش ، به بهره‌گیری اطلاعات در آن سازمان وابسته است . اطلاعات درون سازمانی و برون سازمانی ، از اجزاء مهم برای دست یابی به مرز رقابت در محیط های صنعتی ، علمی و اقتصادی امروزی است . امروزه ، اطلاعات عامل تحول است و می توان با استفاده از فن آوری های بهتر و ارزان تری که در گذشته هرگز به کار گرفته نشده بود ، بر سودمندی اطلاعات افزود . اطلاعاتی درباره تولیدات ، بازاریابی ، محیط های قانون گذاری ، مشتریان ، استانداردها و داده های فنی ، موقعیت های سیاسی و اقتصادی ، رقبا ، مهارت های داخلی شرکت ، اداره و متخصصین اداری ، آموزش و توسعه ، مستند سازی و اطلاعات مدیریت داخلی ، همه و همه مثال هایی از انواع اطلاعاتی است که یک سازمان برای موفقیت در حوزه اجرایی و عملیاتی خود به آنها نیازمند است .

 

ادامه نوشته

فلسفه تکنولوژي اطلاعات

1- مقدمه
فلسفه تکنولوژي اطلاعات را مي‌توان به عنوان زيرشاخه‌اي از فلسفه تکنولوژي در نظر گرفت. تفکرات فلسفي در باب تکنولوژي به طور کلي معطوف به فهم ماهيت و معناي ساختن و استفاده کردن مي‌باشد، خصوصا تفکر درباره آنچه تاکنون ساخته و استفاده شده است. چنين تاملاتي اما در تلاطم ميان دو سنت بزرگ روي مي‌دهند: سنتي برخاسته از مهندسي و ديگري از ديدگاهي انسان‌مدار.
ديدگاه مهندسي: نظرگاهي است توسعه‌طلب که تکنولوژي را امري تماما انساني مي‌داند و لذا نفوذ آن را به تمامي ارکان زندگي انسان‌ها مجاز و بلکه لازم مي‌شمارد.
ديدگاه انسان‌مدار: نظرگاهي است حزم‌انديش که تکنولوژي را جنبه‌ي محدودي از انسانيت مي‌بيند و لذا پيوسته نگران آن است که نکند اين جنبه‌ي محدود، بر ديگر جنبه‌هاي انسانيت چيره شود.
اين تمايز و تلاطم متناظر با آن، در مورد IT نيز وجود دارد؛ يعني ميان کساني که ورود IT را نقادانه جشن مي‌گيرند و کساني که محتاطانه در تلاش براي حد زدن بر قدرت و نفوذ آن مي‌باشند. اين تلاطم را در جاي‌جاي اين نوشتار نيز بازخواهيد شناخت.
فلسفه‌ي IT با تعريف موضوع خود، يعني IT آغاز مي‌گردد؛ و پس از آن تلاش مي‌نمايد تا تاريخِ رفته‌ي فلسفه را از منظر IT بازسازي کند و سرآخر بر آن بنيان:
اولا: پاسخ‌هاي جديدي براي مسائل کهن فلسفي بر پايه‌ي منظومه‌ي مفهومي IT بيابد.
ثانيا: مسائل مفهومي و چالش‌هاي نظري برخاسته از IT و مسائل مفهومي دروني IT را به کمک منظومه‌هاي فلسفي حل نمايد.
در اين گزيده اما به وظيفه‌ي نخستين فلسفه‌ي IT اشاره‌اي نخواهد شد و از ميان چالش‌هاي مفهومي برخاسته از IT نيز، يعني مسائل اخلاقي، سياسي و نظري، تنها به شق سوم و در قالب مشکلات متافيزيکي IT پرداخته مي‌شود.

ادامه نوشته